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Billetterie

. IRREVERSIBLE ENTANGLEMENTS

. SAUL WILLIAMS

Vendredi 11 FÉVRIER – 20h
VITRY-SUR-SEINE Théâtre Jean-Vilar

Irreversible Entanglements © Bob Sweeney

IRREVERSIBLE ENTANGLEMENTS
+ GUESTS

Camae Ayawe aka Moor Mother
textes, spoken word, électronique
Aquiles Navarro trompette
Keir Neuringer saxophone alto
Luke Stewart contrebasse
LUKAS KOENIG batterie
+ GUESTS (tba)

Alliant la street culture, l’héritage post-trane , le spirit jazz de l’Art Ensemble et la nouvelle scène indocile de Chicago, Irreversible Entanglements façonne une musique frontale et politiquement non-neutre. La voix est haute et le poing ne se baissera pas. Les questions sont clairement posées. Alliée à la verve incandescente de Moor Mother, pétrie de rage comme d’afrofuturisme, la musique que laissent surgir Keir Neuringer, Tcheser Holmes, Aquiles Navarro et Luke Stewart devient brûlot. Et là, l’art rejoint les manières. Engagées, sincères et éruptives. Ça vient vous chercher par le col et ça vous raconte 350 ans de luttes noires, de négations blanches et de musiques populaires. Loin, pourtant, de se contenter de faire du neuf avec du vieux.

ENGLISH VERSION : Irreversible Entanglements brings together a mix of street culture, post-Trane legacy, the Art Ensemble spirit jazz and the fierce new Chicago scene. Together, they craft frontal music, which is far from politically neutral. Loud and proud. With raised fists, and never mincing words when it comes to asking the right questions. Moor Mother’s vigorous, fiery wits, delivered with a twist of rage and afrofuturism, meet Keir Neuringer’s, Tcheser Holmes’s, Aquiles Navarro’s and Luke Steward’s music: together, they’ve composed a musical pamphlet. Art becomes form, which becomes manner. And their manners are sincere, committed, eruptive. They grab you by the collar to tell you the story of a 350-year-old Black struggle against White negation, set to popular music. An old, old story, somehow made brand new.

Open The Gates

par Irreversible Entanglements | Open The Gates (2021)

Saul Williams © Andrew Gura

SAUL WILLIAMS

Saul Williams voix, machines
TAHITI BOY synthétiseurs
Zach PREWITT design sonore

La parole, le poing levé. L’image est forte, ancienne, toujours d’actualité. Rappeur au punch verbal infaillible, figure incontestable du Spoken Word, Saul Williams est en proie aux remous et questionnements de son temps. Le nôtre. Sa parole extrapole, infléchit, tonne et détonne. Improvise, aussi. Radicalement libre. A capella, en friction avec le loft-jazz d’un David Murray ou, comme ici, soutenue par une rythmique techno-minimale, sa voix pose l’idée selon laquelle toute prise de parole est politique. Cet usage du monde et du mot en fait un poète sonore nécessaire, un homme porteur de ce que l’art oratoire africain-américain aura légué aux prêcheurs, aux raconteurs et aux veilleurs de nos temps troublés.

ENGLISH VERSION : To speak out loud and clear with one’s fist raised. It’s a strong, iconic image, one that is still potent today. The infallibly punchy rapper Saul Williams is a major Spoken Word figure, and a troubled voice for our troubled times. His speech extrapolates, inflects; his voice carries far and stands out. He also improvises: he might be the epitome of a radically free artist, performing a capella, both supported and challenged by David Murray’s loft-jazz or, as tonight, his techno-minimal rhythms. Words, as well as the whole world, are his to use – such is the talent of a sound poet whose legacy comes from African-American oratory art by way of preachers, raconteurs and watchmen for our troubled times. 

People Above the Moon

par Saul Williams | Encrypted and Vulnerable (2019)

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