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Billetterie

. Marilyn Mazur’s Shamania

. ÉMILE PARISIEN SEXTET “LOUISE”

Vendredi 28 JANVIER – 20h
LE KREMLIN-BICETRE / ECAM

20€ (TP) / 15€ (Abonné Sons d’hiver + TR)
9€ (moins de 18 ans)

Marilyn Mazur's SHAMANIA © Hanne Hvattum

Marilyn mazur’s shamania

inédit

MARILYN MAZUR compositions, percussions
Josefine Cronholm voix, percussions                                          Sissel Vera Pettersen saxophone, voix
Lotte Anker saxophones
Hildegunn Øiseth trompette
Lis Wessberg trombone
Makiko Hirabayashi piano, claviers
Ellen Andrea Wang basse
Anna Lund batterie

Il y a des évidences plus trompeuses que d’autres. Prenez Shamania, petit précis de shamanerie ? Pas tout à fait. Shamania est une communauté. Féminine, rituelle, organique et sauvage, cette mini-nation de musiciennes assemblée par Marilyn Mazur, trop peu entendue en France malgré ses collaborations avec Miles Davis, Gil Evans, Wayne Shorter, Jan Garbarek ou John Tchicai. Son approche est un exemple parfait du female gaze en musique. Femme triple – frappeuse, danseuse et comédienne, Mazur réactive, avec Shamania, son Primi Band, bande de filles crée en 1983, pour en explorer les mystères et le lyrisme. Dans ce reboot, Marilyn Mazur revisite ses compositions et poursuit sa recherche d’une musique ronde de tout l’or du monde.

Avec le soutien de l’Onda – Office national de diffusion artistique

ENGLISH VERSION : Some appearances can be more deceiving than others. Take Shamania, for instance – you might think it’s a beginner’s guide to all things shamanic. Well, think again. Shamania is a community. A wild, organic, ritualistic, female micro-nation brought together by Marilyn Mazur – it saddens one to think she’s not quite a house-hold name in France yet, in spite of her collaborations with Miles Davis, Gil Evans, Wayne Shorter, Jan Garbarek or John Tchicai. Her approach is emblematic of what the “female gaze” is when transposed to the musical realm. Mazur, a “triple artist” – she’s a drummer, a dancer and a performer – resuscitates through Shamania her Primi Band, a girls’ band initially created in 1983 to explore all kinds of lyrical mysteries. In this reboot, Marilyn Mazur revisits her compositions and perseveres in her quest to create the richest and boldest music there is.

With the kind support of Onda – Office national de diffusion artistique

Émile Parisien © Samuel Kirszenbaum

ÉMILE PARISIEN SEXTET
“LOUISE”

création

Émile Parisien saxophone, compositions
Theo Croker trompette
Manu Codjia guitare
Roberto Negro piano
Joe Martin contrebasse
Nasheet Waits batterie

En initiant ce nouveau sextet franco-américain, Émile Parisien détourne ses propres sentiers battus. Ici le saxophoniste fait coup double. Lead frenchy et rythmique américaine au sein d’un combo électrique, organique et terriblement excitant. On retrouve des habitués du ‘son Parisien’, Manu Codjia, guitariste d’une sincérité désarmante et Roberto Negro, pianiste pointilliste et pointilleux. En face, la rythmique où s’ébattent Joe Martin et Nasheet Waits et la trompette de Theo Croker. Sextet inédit et appétant, dont la musique s’inspire d’une figure majeure de l’art contemporain, Louise Bourgeois, et tout particulièrement de sa spectaculaire sculpture d’araignée symbolisant la maternité.

Production : Poulp / Full Rhizome / Coproduction : Sons d’hiver
Avec l’aide de : Adami, Copie Privée, Spedidam, DRAC Ile de France

ENGLISH VERSION : When he started this new French-American sextet, Emile Parisien came off his beaten track. The saxophonist kills two birds with one stone. A French leader meets an American rhythm section within an electric and organic combo which sounds and feels exciting as hell. He’s gathered up the usual suspects: Manu Codjia, a disarmingly sincere guitar player, and Roberto Negro, a pointillistic and wonderfully pernickety pianist. Rhythmically, Joe Martin and Nasheet Waits have tremendous fun, while Theo Croker seems to be having the time of his life on the trumpet. This altogether novel sextet is wonderfully intriguing – it was placed under the patronage of Louise Bourgeois, a great contemporary artist best known for her spectacular sculptures of spiders symbolizing motherhood.

Production : Poulp / Full Rhizome / Coproduction : Sons d’hiver.
Many thanks to Adami, Copie Privée, Spedidam, and DRAC Ile de France for their support

Louise

par Émile Parisien sextet “Louise” | Louise (2021)

exposition

Expo photo. Jacques Bisceglia – Vision of Feelings
Photographe de jazz, Jacques Bisceglia (1940-2013), est un homme qui possède un œil unique. Un œil en or. Le genre de regard a écrit sa propre Légende dorée du jazz. Parmi les mille réussites photographiques qui documentent cette Légende, il y a l’apogée du Free, Alger, l’Afrique, Alger et l’Afrique, leurs urgences, Don Cherry et le Dieu Ra, un bord de zinc avec Sunny Murray. Jacques Bisceglia est focus tout entier dans la demi-seconde où il déclenche. Réglant au feeling, et en un seul clic, ses images pour très longtemps.

Entrée libre aux horaires d’ouverture du Théâtre.
OUVERTURE le 28 janvier à 18h.

exhibition

Photo exhibition. Jacques Bisceglia – Vision of Feelings
Jazz photographer, Jacques Bisceglia (1940-2013), is a man with a unique eye. A golden one. The kind that has written its own Golden Legend of jazz. Among the thousand photographic achievements that document this Legend, there is the heyday of Free, Algiers, Africa, Algiers and Africa, their emergencies, Don Cherry and the Ra God, a bar pause Jacques Bisceglia is focused all in the half second when he triggers. Adjusting with his feeling, and in a single click, images for eternity.

Free admission during the theater’s opening hours.
Opens on January 28 at 6 pm.

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