← RETOUR AUX ARCHIVES

. DAMON LOCKS BLACK MONUMENT ENSEMBLE

. AMINA CLAUDINE MYERS TRIO

Vendredi 27 janvier • 20h
Le Kremlin-Bicêtre • ECAM

Polyphonie - Palimpseste, 2017 - Fabienne Verdier

DAMON LOCKS BLACK MONUMENT ENSEMBLE

Damon Locks • samples, électronique, voix
Monique Golding • chant
Tremaine Parker • chant
Erica Rene • chant
Arif Smith • percussions
Dana Hall • batterie
Angel Bat Dawid • clarinette, chant

Now, c’est maintenant. Et, il faut bien le dire, « maintenant » c’est souvent, une histoire d’urgence. Fidèle à l’histoire du festival, cette soirée d’ouverture s’offre l’urgence de replonger dans l’histoire de la Great Black Music grâce au post-Gospel de Damon Locks et de son Black Monument Ensemble, tumultueux collectif d’artistes chicagoans. Now, c’est justement le titre du disque du Black Monument Ensemble sorti en avril 2021 sur le génial label International Anthem. Généreux, parsemé de samples, établi sur une modernité fascinante dans sa relecture du gospel. Fidèle à son principe, Damon Locks pousse toujours un peu plus loin cette musique sacrée dans un XXIème siècle complexe. Sans frémir, avec une urgence et une joie folle.

En collaboration avec l’Opéra de Dijon et Zutique Productions

ENGLISH VERSION : Now is immediate. It’s urgent. Hurry up! The festival’s opening night will pay homage to Sons d’hiver tradition by immersing audiences in the history of Great Black Music, thanks to the post-gospel sounds of Damon Locks and his Black Monument Ensemble, a tumultuous artists’ collective straight out of Chicago. The Black Monument Ensemble released an album in April 2021 entitled Now, on the avant-garde International Anthem label. Now is generous, turning your ears on to surprising samples, spicing its reinterpretation of gospel music with a fascinatingly forward-looking modernity. Faithful to his principles, Damon Locks is always taking this great sacred black music further into a complex 21st century, with unflinching joy, hope, and drive.

In collaboration with l’Opéra de Dijon and Zutique Productions

Power

par Damon Locks & Black Monument Ensemble | Where Future Unfolds

Rob Mazurek © Britt Mazurek

AMINA CLAUDINE MYERS TRIO

Amina Claudine Myers piano, orgue hammond, chant
Jerome Harris basse
Thurman Barker batterie

Amina Claudine Myers… Musicienne majeure et charismatique du free jazz, partenaire de l’Art Ensemble of Chicago et d’Archie Shepp, la pianiste et organiste intègre la première vague de musiciennes et musiciens de l’emblématique Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM) de Chicago. Elle y teste les possibilités d’autres mélanges, du gospel au blues et à la musique country, du jazz à l’avant-garde. Dans sa voix, où la plainte tutoie l’extase, se nichent des accents d’Abbey Lincoln. Dans ses textes, le BlackBeautiful reste aux aguets. Amina Claudine Myers est faite de ce puissant mélange-ci. Veille et sensibilité. Ad libitum.

ENGLISH VERSION : A charismatic free jazz pianist and organist with serious cred, Amina has partnered with the Art Ensemble of Chicago and Archie Shepp. She joined the first wave of artists in the emblematic Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM) in Chicago. As part of that collective, she tested various possibilities of fusion with genres ranging from gospel to blues and  country, jazz to avant-garde. Shades of Abbey Lincoln can be detected in her voice, where sorrow mingles with ecstasy. In her lyrics, Black is Beautiful remains on watch. Amina Claudine Myersis made of this powerful mixture: vigilance and emotion. Ad libitum.